Clubkampioenschap ronde 5

Dankzij nachtelijk werk van onze Roel, de volgende partijen:

01. Hans – Roel
02. Sander – Lars
03. Johan – Robrecht
04. Robert – Peter
05. Tom M. – Jos
06. Tom V. – Fernand
07. Vicky – Billy
08. Shahram – Willy
09. Lennert – Ali
10. Hugo – Alfons
11. Johny – Tom R.
12. Hendrik – Rob
13. Heinz – Rudy

Deze ronde wordt in principe gespeeld op 23 januari.
Veel succes en vooral: veel schaakgenot!

Robert

3 gedachten over “Clubkampioenschap ronde 5

1. Ferm geïnterimd Tom,

Proficiat aan iedereen die gespeeld heeft, de rest volgt hopelijk snel.

Grtz Roel

2. Mooi verslag, Tom.
    Bedankt en proficiat aan de winnaars.
    De wraak voor de volgende ronde laten we over aan de anderen!

3. Het was een zeer spannende vijfde ronde! Het begon reeds met enige verwarring toen de helft van de spelers simpelweg niet kwam opdagen. Even hebben we als kippen zonder kop rondgelopen zonder te weten wat we moesten doen maar eens 8 uur, kwam de geniale inval. We belden Roel en hij was zo vriendelijk ons mede te delen wie afwezig had gemeld en gaf ons ook de lijst met paringen door. De wedstrijden konden beginnen!

Spijtig genoeg waren er twee spelers (Hugo en Rudy) die uit schrik voor hun tegenstander (?) angstvallig thuis bleven. Om negen uur heb ik als zelfbenoemd interim wedstrijdleider dan ook de overwinning toegekend aan Heinz en Fons die ondertussen al even tegen elkaar aan het schaken waren en wel vergeten leken te zijn dat er eigenlijk een clubkampioenschapwedstrijd gespeeld moest worden.

Jos arriveerde 20 minuten te laat, maar die tijdsachterstand belette hem niet mij een goed pak slaag te geven. En Johan kwam verrassend genoeg wel opdagen. Hoewel hij niet afwezig had gemeld, heeft hij blijkbaar een auto-ongeluk gehad en zou aldus niet komen, maar niets daarvan! Johan de Verschrikkelijke liet zich door dergelijke kleine tegenslag niet uit het lood slaan en heeft het Robrecht zeer moeilijk gemaakt.

De topper van de avond werd uiteraard op het tweede bord gespeeld (het eerste bord was afwezig). Lars koos voor de Franse verdediging en beide spelers begonnen al snel een hevige strijd uit te vechten waarbij de regels der ontwikkeling compleet overboord werden gegooid. Lars rokkeerde pas ergens in het middenspel en Sander besloot (naar goede gewoonte?) helemaal niet te rokeren. Ook de ontwikkeling van de stukken gebeurde met de nodige vertraging. Diep in het middenspel stonden Lars’ toren op a8 en paard op b8 nog steeds onaangeroerd en Sander zijn toren op h1 had hij evengoed niet kunnen opzetten aan het begin van de partij.

Eerst had Sander de beste kansen met enige druk op de zwarte stelling, maar Lars herpakte zich goed, ontwikkelde een aanval tegen de zwakke koning en kreeg even het initiatief in handen. Een sterke …d4! gevolgd door …d3 en een kwaliteitsoffer gaf Lars de betere stelling en hoewel hij een paar keer geneigd is geweest in te gaan of Sander zijn remiseaanboden, bleef hij doorspelen met een mat tot gevolg. Een zeer spannende partij, maar de beste speler heeft gewonnen.

De uitslagen dan:
    Sander – Lars: 0-1