12/02/2010 Ronde 8 Limburgse Interclubs

Jaja, die vrijdag viel onze ploeg (Hasselt 3 of H3 zoals onze voorzitter placht te schrijven in zijn mails) de eer om Landen 5 (L5???) te bekampen in Landen wat feitelijk niet in Limburg ligt maar kom. Je zou zoals H2 maar naar Boutersem moeten, nog veel minder Limburgs denk ik dan.

Jos (bord 1 of B1), die geheel vrijwillig aanbood de chauffeur van dienst te zijn, bracht ons met behulp van menselijke Tomtom Peter (B4) te plaatse in zijn nieuwe auto. Op de achterbank zaten mezelve (B2) en onze voorzitter, de groote lijder, Robert (B52, euh B3). We stapten de plaatselijk taverne binnen waar het op het eerste zicht gezellig toeven was. Maar bon, daar waren we niet voor gekomen. Onze tegenstander stond ons op te wachten.Jos mocht sparren met Conard, ikzelf kreeg Marmemout op mijn bord, Robert mocht in het duel der jeugdleiders tegen Tim Berwaerts aantreden en nestor Peter tegen een dame met de welluidende naam Nefyodova Olena. Volgen professor Elo moest een klinkende overwinning tot de mogelijkheden behoren.

De strijd dan.

B1: Jos zette een mooie Siciliaan neer. Wit zette zijn stukken wat eigenaardig neer en ik gaf Jos toch voordeel. Jos zijn tegenstander gebruikte veel tijd en kwam in tijdnood. Jos hield de stelling ingewikkeld en één zet voor de tijdscontrole gaf Conard op omdat hij dacht mat te gaan. Dat klopte niet geheel aangezien hij de zaak droog kon houden met één zet die hij had gemist. Nu ja Jos stond dan op het eerste zicht ook wel beter.

B2: Marmemout speelde de opening geheel orgineel/eigenaardig. Ik vond mijn stelling geheel prettig, ontwikkelde mijn stukken en aanzag zijn paardmaneuver: van b8 naar d7 naar f8 naar h7. Druk verhogen en binnen vallen op de c-lijn dan maar. Als tegenactie opende hij de koningsvleugel maar dat bracht alleen maar narigheid voor hem. Eén zet voor mat gaf hij op.

B3: Robert dacht een pion te kunnen snoepen in de opening maar dat klopte niet geheel. Daarna stond Robert toch minder. Hij weigerde een remiseaanbod en de gedachte “als dat maar niet slecht afloopt” schoot door mijn hoofd. Berwaerts was echter iets te gretig in af te ruilen en het resulterende eindspel leek remise, iets waar beide kemphanen dan uiteindelijk maar tot besloten.

B4:  Alhoewel non-classés met Russische namen altijd een risico inhouden hield Peter alles onder controle. De vrouwelijke Landenaar trok ten aanval tegen de koningsstelling van Peter maa rgeraakte materiaal kwijt. Peter verdedigde secuur en ging met nog meer materiaal lopen. De conclusie was duidelijk: winst voor Peter.

Na de terugrit liepen we het O’Kellyhoofdkwartier binnen: daar vonden we vooral vrolijke mensen. 4 van de 5 ploegen wonnen en H2 hield het respectabel tegen het sterke Boutersem. Wat wil een mens nog meer?

http://www.schaakliga-limburg.be/lic-8 voor alle details en heldendaden!

1 gedachte op “12/02/2010 Ronde 8 Limburgse Interclubs